12 tévhit, és az igazság a parfümökről

Chanel parfüm

Bár magam is igazi művészetnek tartom a parfümkészítést – főleg amióta parfüm workshopok alkalmával megtapasztaltam, hogy milyen nehéz is szép és harmonikus illatot kikeverni – mégis vannak olyan tévhitek és tények a parfümökkel kapcsolatban, amelyek sokszor megtévesztik a tökéletes parfümre vadászókat, megnehezítik az illatok közötti keresgélés, vagy éppen egy helytelen próba vagy használat során nem sikerül közel kerülni egy adott parfümhöz.

Nézzünk meg hát 12 állítást a parfümökről, melyekről az emberek gyakran nem is gondolják, hogy nem igazak!

 



1. A parfümnek nincs szavatossági/lejárati ideje

Hamis! Sajnos minden parfüm egy idő után „megbuggyan”, azaz a benne lévő alkotóelemek, összetevők szétesnek, megromlanak, így hiába az alkohol, amely tartósítja azokat, már más lesz a parfümünk illata mint jó pár évvel ezelőtt. A parfümök minőségi ideje akkor kezd ketyegni, amikor kivesszük a dobozból és fújunk belőle, innentől általában 24 hónapig őrzi meg eredeti illatát. A meleg, a napfény és az oxigén az ellenségük, így ha szeretnénk egy parfümöt sokáig megőrizni, csakis dobozában, sötét és hűvös helyen tegyük, semmiképpen sem a napsütéses polcon. Tehát a parfümök lejárati ideje nem a kiadás idejétől számított, hanem a felbontástól.


 

2. Az eau de parfum és az eau de toilette töménység ugyanabból a parfümből ugyanazt az illatot takarja, csak gyengébb változatban

Nem mindig! Nos, az edp és edt töménység ugyanabból a parfümből nem mindig takarja ugyanazt az illatot, de bizony előfordul, hogy igen. Általában ugyanazok az alkotóelemek találhatóak meg mindkettőben, csak arányaikban térnek el egymástól, így az illat is kissé módosul. Az viszont tény, hogy az edt könnyedebb, légiesebb mint az edp.


 

3. Anyukám kedvenc parfümje ma is kapható és ugyanolyan illatú


Sajnos hamis! Az IFRA[1]  (International Fragrance Association – parfümöket szabályozó szervezet) gyakorlatilag jó pár éve számos természetes parfümalapanyagot betiltott (főként az állati eredetűeket, és a védett vagy ritka növényekét), így azokat jó minőségű szintetikus alapanyagokkal kell helyettesíteni. Így lehetséges az, hogy bizony az 1980-ban vásárolt parfüm ma már nem pontosan ugyanolyan illatú.


 

4. Nem érzem a parfümömet már magamon, biztos, hogy gyenge minőség


90%-ban hamis! Az, hogy a nap mint nap használt parfümünket nem érezzük 1-2 óra múlva, az annak a ténynek köszönhető, hogy az orrunk bizony belefárad a nonstop felé áramló illatba és egészen egyszerűen blokkolja azt. Éppen ezért érdemes néha váltogatni a parfümöket, és meglátjuk, hogy így mindig új és új arcát fogjuk felfedezni régi kedvencünknek.
 

 

5. A szintetikus alapanyagok az ördögtől valóak és mind vacak minőség


Nagyrészt nem igaz! Naiv dolog azt feltételezni, hogy a legdrágább parfüm minden egyes összetevője teljesen természetes eredetű. Természetesen vannak ilyen parfümök, de ezek speciális, általában bio vagy öko parfümök (ezek közül sem mindegyik feltétlenül teljesen természetes). Mint ahogy említettem már, napjainkban szigorúan tilos állati eredetű összetevőket használni, mint a pézsma, ámbra vagy akár a hódzsír (castoreum) vagy éppen az erősen allergizáló növények. Egyes növények illatát nagyon nehéz természetes módon parfümbe átemelni (például a gyöngyvirágét), melynek szintetikus megfelelőjét egy híres parfümőr sok-sok éven keresztül kevert ki. Természetesen azt is tudni kell, hogy egy kiló természetes alapanyag, például íriszgyökér zsír sokkal drágább, mint szintetikus párja, így nagy valószínűséggel az olcsóbb parfümökben nem az aranynál is drágább alapanyagot élvezhetjük. De fordítva sem feltétlenül igaz az, hogy a drága parfümben a természetes és drága alapanyag kerül bele.

 

6. Az olcsó parfüm csak rossz lehet, a drága pedig jó

 

Nem mindig igaz! Egy parfüm attól jó (ha félretesszük a természetes és szintetikus alapanyagokat), ha harmonikus illatú, nem pedig attól jó, hogy drága vagy éppen a szomszédnak azt tetszik! A parfüm valóban ízlés dolga, és megtalálhatja valaki élete illatát egy olcsóbb kategóriájú parfümben is. Mert ne feledjük, gyakran az árban az adott márka értéke is benne van, míg egy kevésbé ismert parfümház illata nem annyira drága. Ezeknek a divatházaknak általában egy nagyobb parfümgyártó cég tervezi az illatokat, csak éppen lehet, hogy a márkanév, marketing és megjelenés költségei nem rakódnak rá. Tehát érdemes bátran keresgélni az olcsóbb kategóriákban is.

 

7. A celebparfümöket maguk a celebek tervezik és használják is

Sajnos általában téves! Hatalmas üzlet a parfümipar, és bizony a márkák java részének fő bevételi forrása a parfümvonalból befolyó pénz. A celebek, ünnepelt sztárok sem kivételek ez alól. Kvázi a nevüket adják egy-egy koncepcióhoz, vagy 5-10 illatból kiválasztják azt, amely legjobban tetszik nekik (vagy akár azt sem), nem feltétlenül igaz, hogy ezeket a parfümöket nap mint nap viselik is. Persze vannak kivételek. J Beyonce köztudottan odavan saját tervezésű Heat Rush illatáért, amelybe kedvenc összetevőjét, az orchideát is belecsempészte. Christina Aguilera számos parfümöt jelentetett már meg saját neve alatt, de legkedvesebb számára az Inspire, melyről így nyilatkozott: „ Az összes kedvenc illatom benne van.”

 

Parfüm tesztelés


8. A papírcsíkon (blatteren) való tesztelés, vagy a kupakba beleszagolás éppen elegendő arra, hogy eldöntsem, tetszik-e az a parfüm


Hamis! Persze, első benyomásnak nem rossz blatteren kipróbálni az illatot, de nem szabad elfelejteni, hogy a bőrünk kémiája nagyban befolyásolja azt, hogyan fog végül az a parfüm illatozni. Ráadásul a kifújás első 10 percében csak a fejjegyek robbannak be az orrba, a parfüm lényege, a szívjegy később formálódik ki teljesen, időt kell hagyni a parfümöknek, és ha biztosra akarunk menni, akkor minimum kétszer viseljük azt a nyakunkon vagy mellkasunkon.

 

9. A barátnőm parfümje rajtam más illatú, biztosan hamisítvány!


Hamis, általában! Éppen az előbb említett bőrkémia a felelős érte. Máshogy illatozik a parfüm minden bőrön, mert a bőrnek is van saját, egyedi illata, amely összeadódik a parfümmel. Halványan, de módosítja azt.


 

10. Férfi parfümöt már pedig nőként nem használok!

Egyre inkább hamis! Bizony, hivatalos statisztikákkal is kimutatható, hogy egyre több az úgynevezett uniszex parfüm, melynél nincs meghatározva a használó neme, s a hozzá komponált reklámok sem sugallnak bármiféle gendert. A parfümök hőskorában is nemtelenek voltak az illatok, a Napkirály udvarában bizony a férfiak is bódító virágillattal frissítették magukat, a XX. század elején pedig a fanyar, száraz és erősen dohányos-bőrös illatokért voltak oda a nők. Az, hogy ma mit tartunk nőies és férfias illatnak, csak és kizárólag a mai kor divatja határozza meg, aki pedig nincs trendbéli befolyásoltság alatt, az bátran kalandozzon a parfümériák mindkét oldalán.

 

11. A teszter nem ugyanolyan minőségű, vagy nem olyan tartós, mint a rendes, becsomagolt parfüm.

Ez nem igaz! A testerek ugyanazt az illatot tartalmazzák, mint a csomagolt parfümök, és ugyanabban a töménységben, ugyanazokkal az összetevőkkel, amely a teszteren és a hagyományos csomagolású parfümön fel van tüntetve. Általában a teszterek díszítés nélküli dobozokban kaphatóak, sokszor kupak nélkül, de ez semmit nem von le a benne lévő juice értékéből, így aki teszter terméket vásárol, és nem ragaszkodik a díszes csomagoláshoz, kicsit spórolhat a parfüm árán.  

 

12. Parfümöt csakis a pulzuspontokra szabad fújni

Nem feltétlenül. Napjainkban a parfüm ennél sokkal kifinomultabb. A modern illatok olyan kifinomult összetevők keverékéből állnak, melyek különböző állapotokon mennek keresztül, így ha a bőrödre fújod, a reggeli szikrázó, üde illat az idő múlásával meleg, nemes aromává érik. Ezért az illat manapság nem igazán függ a test hőmérsékletétől, így nem szükséges a pulzáló bőrfelületeken alkalmazni. Napjainkban ráadásul inkább a szórófejes eau de toilette a népszerű, semmint a nehéz parfümök: egy könnyed fújás a felsőtestre vagy a sálra, akár a kabátbélésre sokkal finomabb és modernebb változata az illatviselésének.

 

 

 

loader
Facebook Instagram