Híres parfümorrok

 

A parfümőrök (vagy ahogyan találóan nevezik őket: ORROK) képzése a világon meglehetősen kevés helyen és igen limitált számban történik. Európában két híres iskola nevét érdemes megemlíteni.

Az egyik magasan jegyzett képzés Franciaország (és a világ) parfümgyártásának bölcsőjének helyszínén, Grasse-ban található; Grasse Institute of Perfumery (GIP). Híres parfümorrAz iskolai rendszerű parfümőr képzés mellett a GIP az illatok szerelmeseinek nyári kurzusokat, szemináriumokat és workshopokat is kínál az illatok világának mélyrehatóbb felfedése céljából. Egy-egy ilyen képzés komolyan ajánlható azoknak a lelkes amatőröknek, akik szeretnének rendszerezett alapvető ismereteket elsajátítani az olfaktorikus tudományról, növelni kívánják a személyes kreatív képességeiket és az illatkészítés alapjait is elsajátíthatják. A képzésben részt vevők megismerkednek a természetes és szintetikus alapanyagok sokaságával, a parfümök rendszertanával, felfrissítik a kémiai alapismereteiket az illatmolekulák viselkedésének megértése érdekében, elsajátítják alapvető illatakkordok készítését, sőt az alapanyag-termelő ültetvényekre is ellátogatnak. Mint tudjuk, Grasse a jázmin-, levendula- és tubarózsa-termesztés fellegvára...

A másik fontos intézmény a versailles-i székhelyű Institut Supérieur International du Parfum Cosmétique et de l'Aromatique alimentaire (ISIPCA), melynek alapjait Jean-Jaques Guerlain rakta le 1970-ben. Itt 13 különböző kurzuson évente 400 diákot képeznek 220, nagyrészt az iparágból érkező tanár segítségével. A leginkább közismert parfümőr képzés mellett szerepel a kínálatukban kozmetikai vagy élelmiszeripari aromagyártó oktatás is. A kémiai, biológiai vagy gyógyszerész előtanulmányok nélkülözhetetlenek a képzés során, mely ismereteket nyújt a parfüm- és kozmetikai iparág tudományos alapjairól valamint üzleti és marketing szemszögből is rávilágít az összefüggésekre.

Egy új parfüm elkészítése a közhiedelemmel ellentétben nem a laborban kezdődik, hanem a marketing-szakemberek piacelemzésével. Meghatározzák a célcsoportot, akinek a parfümöt elsősorban értékesíteni szeretnék, ehhez lefektetik a kampány koncepcióját és alapvető lépéseit valamint rögzítik a költségvetési kereteket. Előbbiek alapján ajánlatot kérnek több orrtól illetve illatanyag gyártó cégtől magára az eszenciára. Illatcsaládról és összetételről általában csak ekkor esik szó legelőször...

Elérkezett az idő, hogy megválaszoljuk a bevezetőben feltett kérdést: a felsorolt parfümök mindegyikét napjaink egyik legmagasabban jegyzett (értsd: legkeresettebb) parfümőre kreálta: Sophia Grojsman. A fehérorosz születésű hölgy az IFF (International Flavours & Fragrances Inc) laborasszisztensként kezdte a pályafutását. Az 1980-as évek elején munkáltatója nyerte el YSL megbízatását a Parisparfüm kikeverésére. Azonban a megbízó által elképzelt koncepció sehogy sem találkozott az IFF által kínált prezentált megvalósítási ötletekkel, mígnem Grosjman előállt a saját koncepciójával. Az illat elképesztő eladási számokat produkált, a hölgy pedig azóta folyamatosan kapja a neves designházak újabb és újabb megbízásait.

A teljesség igény nélkül álljon itt néhány orr neve, akik napjainkban a legátütőbb kereskedelmi sikereket (vagy éppenséggel szakmailag a legelőremutatóbb kreációkat) hozták létre:Illatok
Jean-Claude Ellena (Bvlgari-illatok, jelenleg a Hermés-ház háziparfümőre)
Jacques Polge (a Chanel-ház háziparfümőre; Allure, Coco Mademoiselle, Chance)
Christopher Sheldrake (Serge Lutens-illatok, jelenleg a Chanel-ház kreatív igazgatója)
Christine Nagel (Cartier-illatok, Fendi Theorema, John Galliano, Dior Miss Dior Cherie)
Fabrice Pellegrin (Hermes Caleche Eau Delicate, Mugler Womanity)
Pierre Bourdon (Davidoff Cool Water fater for her and him, Goodlife, Dior Dolce Vita)
Olivier Cresp (D&G Light Blue, Mugler Angel, Cacharel Noa, YSL Elle, Dior Dune for him)

A nevek és a jellegében igencsak eltérő parfümök kapcsolatának láttán jogosan teszi fel az olvasó a kérdést: hogyan képes egy orr ennyire különböző parfümökön dolgozni, sokszor akár párhuzamosan is? Nos, egy Jean-Claude Ellena-nak tulajdonított mondás szerint, ’a jó parfümőr olyan, mint egy kaméleon, képes létrehozni eltérő jellegű alkotásokat, miközben megőrzi a csak rá jellemző egyedi jegyeket.’

loader
Facebook Instagram