Időtlen klasszikusok francia módra

Időtlen klasszikusok francia módra

Időtlen klasszikusok francia módra

Le style, c'est l'homme

 

Cikkünkben olyan francia designer illatok szerepelnek, melyek dacolnak az idő múlásával és manapság már több évtizedes sikertörténetet tudhatnak magukénak. Ezek a parfümök mindenképpen kiérdemlik a nélkülözhetetlen jelzőt, illetve ahogy mondani szokták: igazi MUST HAVE darabok akár az illatok szerelmesei, akár alkalmi parfümvásárlók vagyunk. Ha még nem tettük, ne féljünk felfedezni egy másik dimenziót is a napjainkban divatos mainstream vonal mellett. Kellemes kalandozást kívánunk a kortalan illatok világában ! 

 

 

GUERLAIN - SHALIMAR (EAU DE TOILETTE 1925)

 

Jacques Guerlaint a Shalimar elkészítésében egy indiai mogul, Shah Jahan története ihlette, akinek imádott felesége belehalt tizennegyedik gyermekük világra hozatalába. Shah Jahan szerelme jeléül építette meg a világ egyik legszebb és leghíresebb mauzóleumát, az indiai Taj Mahal-t, valamint a Pakisztánban található Shalimar Kertet, melyek ma már az UNESCO kulturális világörökségének részei és az örök szerelem emlékművei (Shalimar jelentése: A Szerelem Temploma).

A Shalimar Eau de Toilette születése, azaz 1925 óta kevés vetélytársa akad, remekmű ez a maga nemében, akárcsak az összetéveszthetetlen üveg, mely felidézi a Shalimar Kert szökőkútjának formáit. 4 év híján majd 100 éves tündöklése alatt persze átesett jó néhány „ráncfelvarráson” illetve reformuláláson, többek között kivonták belőle az állati eredetű civetet és lecserélték a guaiakolból szintetizált vanilint, de ezek után is bátran állítjuk: a Shalimar nemcsak egy parfüm, hanem élettapasztalat, lelkiállapot, szemléletmód, varázslatos és titokzatos érzékelés, azaz egy orientális nagyágyú.

A nyitás szinte pezseg a virágok és a bergamott élénk jegyeivel, mely hamar átadja helyét egy nagyon meleg és kerek jázminszívnek, hogy egy csodálatos és meglepően hosszú ideig tartó alaphanggal záruljon, mint az édes-krémes vanília, opoponax és tonkabab, amely különleges, füstös-keleties jelleget kölcsönöz ennek a legendás illatnak. Hatósugara és tartóssága kiemelkedő.

 

A Shalimar EDT-t még születésének évében követte a Shalimar Extrait és a Shalimar Parfum kiadás (melyek nem csak illóolaj-koncentrációban különböznek egymástól), az azóta eltelt 96 évben pedig cca. 37-féle különleges és/vagy limitált változat került a boltokba, az eredeti formát megtartó, szemet gyönyörködtető üvegekben. Ugyanis - legnagyobb örömünkre - az LVMH cégcsoport egyelőre megkímélte Guerlainék Shalimar sorozatát az egyenruhába illetve egyenüvegekbe öltöztetéstől, nem úgy, mint ahogy a Samsara, Idyll vagy Insolance kollekció darabjaival tették.

 

 

 

 

YVES-SAINT LAURENT - KOUROS (EAU DE TOILETTE 1981)

 

Az ínyencek hamar észreveszik, hogy íme, egy igazi remekmű, amely megjelenése óta önkéntelenül befolyásolja a parfümőrök alkotómunkáját. A Kouros EDT a haute couture illatok mérföldköve, mély és lenyűgöző provokáció, egy apró, de felháborító forradalom a parfümipar számára. Egy olyan ember provokatív és stílusos kijelentése, aki sok ellentmondással és belső konfliktussal küzdött, és aki ennek ellenére vagy talán épp ezért zseniálisan és könnyedén alakította a divatvilágot úgy, ahogy szinte senki más. Yves-Saint Laurent az egyik legkreatívabb elme volt a szakmájában.

A Kouros EDT férfiasságot és erotikát sugárzó parfüm-prototípus. Az individualisták  illata, ahol az elutasítás kockázata mindig benne van a pakliban, de ez a stratégia része. A Kouros klasszikus illat attól függetlenül, hogy érted-e az üzenetét vagy sem….

 

A koriandert, a zsályát, a bergamottot egy kis mézes édességgel kapod, majd gyorsan érkezik egy virágzó geránium, pacsuli és szegfű kombináció a legfelső aromás-édességgel még mindig a háttérben… leszáradásában bőrös-animális-pézsmás jegyekkel érlelődik. Óriási dominancia és brutális tartósság meggyőző erővel, amikor azt érzed, hogy a parfüm, amit viselsz nem csupán alárendelt illatélmény, hanem veled van minden pillanatban.

 

 

LANCÔME - TRÉSOR (EAU DE PARFUM 1990)

 

Ha csak egyetlen mondatot írhatnék, akkor ez lenne: az elmúlt 30 év egyik legszebb női mainstream illata, minden idők varázslatos klasszikusa. Nemes és fennkölt, romantikus és gyengéd. Nem arrogáns vagy merész, nem tréfálkozik vagy kacérkodik: csendesen, nyugodtan hirdeti feltűnő letisztultságát és egyedi finomságát, előkelőségét.

Talán a TRESOR indította el az édes illatok cunamiját, mely az utóbbi évtizedekben elsöprő erővel tarol a parfümök piacán. Akkoriban viszont a tripla adag barackjával, bőséges rózsaszirmaival és fenséges vaníliájával különlegesnek, valami másnak számított és számít ma is. Ez a Trésor titka, a több évtizedes titok, mert számtalan, azóta prezentált Trésor-flanker ellenére az anyaillatra azóta is egyfajta tisztelettel tekintünk.

A Trésor puha, hízelgő és meleg, ugyanakkor elegendő textúrával rendelkezik. A rózsa nem karcos, mégis karakteres, már-már „valódi”, míg a kajszi- és őszibarack puha, szinte bársonyos és mindenekelőtt elbűvölő, kéjes, soha nem túl édes pézsma-vanília felhő borítja mindezt. Ha valaki csak az illatpiramist nézi, könnyen úgy gondolhatja, hogy mögötte csak egy modern cukorbomba áll, de Sophia Grojsman a Trésorral megmutatja, hogyan lehet ezt másképp csinálni, szinte ugyanazokkal az eszközökkel, összetevőkkel.

Isabella Rossellini modell és színésznő 1982-1995. között volt a LANCÔME cég arca, a klasszikus, első Trésor illat kampányfotóján is őt láthatjuk.

 

 

CARTIER -  PASHA DE CARTIER (EAU DE TOILETTE 1992)

 

A kilencvenes évek csodálatos designer illatokat adtak nekünk, a PASHA DE CARTIER egy ilyen gyöngyszem, megidézve a kor hangulatát és kifinomultságát. Ha Cartier, akkor elvárásaink átlagon felüliek, ugyanis ezt szoktuk meg tőlük: kiváló minőség, elegancia, szépség és hibátlan teljesítmény jellemzik termékeiket, legyen szó ékszerekről, órákról, parfümökről.

Jacques Cavallier parfümőr egyik legszebb illata ez, fás-fűszeres-aromás csoda, melyben minden összetevő hajszálpontosan a helyén van.
Citromos-mentás zöld hangon nyit, rengeteg levendulával. Kezdetben kissé fanyar és csípős, talán csak egy percig, majd bekerül a fás-fűszeres zónába, amint a koriander és a tölgymoha előbújik.  A kezdeti citrusos robbanás már csak egy finom fátyol a levendula és a koriander körül, míg meg nem érkezik a krémes-poros szantálfa. És ez egy igazi megérkezés. Nagyon kifinomult, érett illat, semmi színház, semmi megjátszás. A Pasha de Cartier kiváló kapu, melyen át beléphetünk a klasszikus, időtlen, igazán férfias parfümök világába.

A palack némán üzen a koncepcióról: az üveget az azonos nevű óramodell ihlette, a Cartier cég első vízálló órája. A történet úgy szól, hogy a modellt a marrakechi szultán rendelte meg, és Louis Cartier készítette el 1932-ben. A szultán olyan órát szeretett volna, amelyet gond nélkül viselhetett a fürdőben vagy a tengeren.
Ezért a PASHA DE CARTIER kupakja olyan, mint az óra beállító csapja.



 

GIVENCHY - ORGANZA (EAU DE PARFUM 1996)

 

1996-ban egy gyönyörű modell, Yasmeen Ghauri tűnt fel a magazinokban, tökéletes alakjára simuló hófehér ruhában, mint egy görög istennő. Givenchy új illatának, az Organzának hirdetése volt ez, amit nemes egyszerűséggel az időtlen nőiesség himnuszának is nevezhetünk. Az Organza a szeretetet úgy éri el, hogy megtestesíti mindazt, amire a parfümök szolgálnak - a vonzerőt.  

A 90-es években a Givenchy ház szárnyalt, már ami új illataik népszerűségét illeti: ekkor jelent meg az Amarige, az Insense, az Organza és a Givenchy Pi parfümök:  az Organza ismerős, orientális-virágos illatnak számított különösebb újítás nélkül, azonban Serge Mansau olyan különleges palackot tervezett hozzá, hogy az illatot tökéletesen bemutató reklámmal együtt borítékolva volt a siker.

Sophie Labbe parfümőr sem hibázta el: fűszeres vanília ölelésében mézes, fehér virágok nyílnak, a finom fás jegyek és a diós, enyhén púderes jegyzetek tökéletesen keverednek egy meleg, hangulatos, csábító illatot létrehozva. Soha nem túl édes, nem túl tömény, hanem halványan izzó virágillat. A nagyság elérésének megtestesítője minden erőlködés nélkül, könnyedén, kecsesen, pont úgy, ahogy a fehér selyemruha omlik alá.

Az Organza dekadens, fényűző parfüm, amely rejtélyt és eleganciát áraszt anélkül, hogy feláldozná a szexuális vonzerőt. Manapság ritkán viselik, mivel nagyon különbözik a modern ínyencektől: mély és gazdag, kifinomult egyben magabiztos. Különleges, ünnepélyes, kicsit melankolikus klasszikus szépség. Valószínűleg mindig az is marad.

 

Cikk ajánlása

parfum.hu oldalajánló

loader
A termék a kosarába került
Facebook Instagram