Miért szűnnek meg az illatok?

Miért szűnnek meg az illatok?

Miért szűnnek meg az illatok?

Nem túlzás azt állítani, hogy a XXI. század nagy változást hozott a parfümpiacon, és ezzel együtt vagy éppen ezért a parfümhasználati szokások, trendek is gyökeresen megváltoztak az elmúlt 15-20 évben, mely változásnak még közel sincs vége. Ma két parfümhasználó csoport van: az egyik csoportba tartozók kifejezetten 1-2 illatot használnak hosszú évekig, az úgynevezett signature vagy szignatúra illatukhoz ragaszkodnak; a másik csoport tagjai pedig az újdonságokat, újításokat hajszolják. Azt kell, hogy mondjuk, ez utóbbi csoportnak kedveznek a mai parfümtrendek, míg azok, akik ragaszkodnak egy illathoz, sokszor nehéz helyzetbe kerülnek, amikor azzal szembesülnek, hogy kedvenc illatukat nem tudják beszerezni, mert megszűnt.

IFRA szabályozás, allergén alapanyagok kiszorítása

Először is nincs minden veszve: legjobb esetben csak időszakosan tűnik el egy-egy termék a parfümériák polcairól, és egy kis ráncfelvarrás után újból kaphatóvá válik. Sajnos ennek sem feltétlenül örül mindenki, hiszen az újításnak köszönhetően a rég szeretett illat bizony kis mértékben, de változik, köszönhetően annak, hogy az illatalapanyagokat felügyelő IFRA egyre több természetes alapanyagot vált ki szintetikussá, amellyel megpróbálják kiküszöbölni, hogy a parfümalapanyagok allergiás reakciókat váltsanak ki. Nem ördögtől valók a szintetikus alapanyagok, hiszen laboratóriumi körülmények között létrehozott illatok sokszor erőteljesebbek, tartósabbak, mint a természetes társaik, de egy régi illatnál kifejezetten érezhető a váltás. Ennek a változásnak esett áldozatul például az ikonikus Yves Saint Laurent Opium, amelynek 1980-ban előállított változatában még élő állatokból kinyert alapanyagok szerepeltek, míg napjainkban minden alapanyaga szintetikus. Ugyanakkor a gyártók sokszor ez miatt meg is szüntetnek illatokat, mert nem lehet kikeverni a régi formulát szintetikus alapanyagokból.
 

Az újdonságok iránti vágy

Bizony mi magunk is felelősek vagyunk azért, hogy egyre több illat szűnik meg. Ennek olykor prózai okai vannak: kell a hely az újdonságoknak. Az újdonságokat pedig mi  magunk keressük, és vásároljuk, így ördögi kör alakul ki. A régit mindig elmossa az új iránti vágy, és bizony bármennyire is művészetnek tekintjük a parfümkészítést, kőkemény üzlet, amelyben a haszon az elsődleges. Amíg kelendőbbek az újdonságok, mint a régi illatok, addig egyre több, kevésbé népszerű illat fog megszűnni. Ez a trend rémisztően felgyorsult, gyakorlatilag minden évben több mint 4000 új parfüm jelenik meg, és pár száz szűnik meg egy időben. Ha beleszerettünk egy különleges illatba, érdemes több darabot is vásárolni belőle, illetve tájékozódni a webshopban, hogy mennyi van készleten. Évek óta megfigyelhető trend, hogy a limitált, időszakos illatok csak rövid ideig, a készlet erejéig elérhetőek, így ezekből több darabot érdemes egyszerre vásárolni.

 

Változatok, gyűjtői darabok térnyerése

Nem titok, hogy egy új parfüm bevezetése a piacra, a pr és marketing, és a kampány hatalmas költséggel és kockázattal jár. Éppen ezért már óvatosabbak a nagy parfümmárkák, és valóban új illattal csak pár évenként rukkolnak elő. Olcsóbb egy már jól bevezetett, népszerű illat változatát megjelenteni, hiszen egyszerre szólíthatja meg vele az alapillat régi rajongóit és az újdonságok iránt érdeklődőket. Ugyanazon reklámfilm újravágása, az üveg felhasználása, a formula kismértékű újrakeverése kisebb kockázatot jelent bukás szempontjából, mint egy vadonatúj kampányba belebukni. Napjaink egyik slágerillata az Armani Si, amelynek 2013-as megjelenése óta 20 változata, limitált kiadása jelent meg. Érdekes módon a Si Passionate ma már népszerűbb, mint az alapillat, de ugyanez figyelhető meg a 80-as évek szupersztár illatánál a Dior Poison-nál is, ahol is a Hypnotic Poison önálló életre kelt, és gyakorlatilag minden idők 10 legjobb illatának listáján szerepel.

Szezonális illatok

Tegye fel a kezét, aki nem szezonálisan, azaz őszi-téli és tavaszi-nyári hangulat szerint rendezi a parfümgardróbját. Ez is csak pár éve vált egyre hangsúlyosabbá a parfümtrendeknél. A slágerillatoknak ma már szinte minden évben megjelenik summer, azaz nyári és intense azaz őszi-téli változata, és ezek akár minden évben újabb és újabb formulaként kerülhetnek ki a polcokra. A nyári változatokat igazán kihasználó illat a Calvin Klein Eternity, amelynek több mint tíz éve minden nyáron újabb és újabb summer edition változata jelenik meg, és a vásárlók imádják, főként azok, akik az alapillatot használják egész évben, de nyáron valami könnyedebb, pezsgőbb változatra vágynak. A parfümpiac legélénkebb szezonja az őszi-téli, hiszen ebben az időszakban fogy a legtöbb parfüm, köszönhetően a karácsonynak. Ma már nincs márka, amely ne ilyenkorra időzítene egy-egy eau de parfum vagy intense töménységű variánst vagy változatot vagy éppen ne rukkolna elő valamilyen szemet gyönyörködtető limitált kiadással, amellyel a gyűjtőknek szeretnének kedveskedni.
 

Parfümtrendek változása

Végül nem mehetünk el szó nélkül a dinamikusan változó parfümtrendek mellett, mint tényező, amely befolyásolja a parfümök megszűnését. Bizony amíg egy-egy trend a XX. században akár évtizedekig uralkodó volt, addig a mai trendek közel sem formabontóak, inkább kapkodónak és önnönmagát ismétlődőnek tűnnek. Habár még mindig az édes, cukorkás illatok korszakát éljük, már egyáltalán nem vonzó egy csupa vattacukros, pralinés illat, amely 10 éve még abszolút piacvezető trendnek számított. Napjainkban a virágok térnyerése figyelhető meg, ugyanakkor meglehetősen illékony a népszerűségük: hol a tubarózsa, hol a rózsa kerül terítékre, de ideje sincs egyeduralkodóvá válni, mert azonnal újabb összetevők kerülnek porondra. Legújabb toplistás illat az elegáns és meghökkentően modern chypre illat, amely szinte pofátlanul szembe megy az édes trendeknek és hódít.

Cikk ajánlása

parfum.hu oldalajánló

loader
A termék a kosarába került
Facebook Instagram